Rikkinäinen kokoelma

As I warned in early this year, I might try and write some blog posts in Finnish. Well, here we go, this one is about Halo and Xbox (well of course it is).

Xbox Onen alkutaival konsolisodan uusimmassa taistossa ei ole sujunut mairittelevasti. Konsoli on tarponut vastatuuleen julkistushetkestään lähtien. Samanaikaisesti Sony on onnistuneesti rakentanut PlayStation 4:stä houkuttelevan pelikoneen. Konsoleilla on kuitenkin yksi yhteinen ongelma: niille ei ole vielä saatavilla merkittäviä yksinoikeusjulklaisuja. Toki Forza Horizon 2, Sunset Overdrive, Resogun ja ulkoasultaan päivitetty the Last of Us ovat keränneet kiitosta, mutta mitään Gears of Warin tai Unchartedin kaltaista ei ole vielä saatavilla saati lähihorisontissa. Tähän rakoon Microsoft varmasti tähtäsi Halo: The Master Chief Collectionilla, joka kuitenkin epäonnistui ehkä tärkeimmällä osa-alueella eli moninpelissä.

Minulla ei tietenkään ole minkäänlaista erityistä sisäpiiritietoa aiheesta, mutta näin ulkopuolisenakin voi helposti nähdä järkeviä syitä Halo-kokoelman mahalaskulle. Ensinnäkin Microsoft kaipasi vahvaa julkaisua joulumarkkinoille ja jouduttamaan Xbox Onen myyntiä. Yhtiön kulisseissa tapahtui oletettavasti Xbox Onen epäonnistuneen julkistuksen ja nihkeän julkaisun jälkeen muutoksia, jotka näkyivät ulkopuolelle viimeistään huhtikuussa, kun Phil Spencer nimettiin Xbox-liiketoiminnan uudeksi johtajaksi. Uusia korkean profiilin pelijulkaisuja ei tempaista kuitenkaan hihasta tuosta vain.

the_halo_mcc

Ennen kesäkuun E3-messuja oli jo selvää, että Microsoft julkaisisi Halo 2:sta kymmenvuotisuhlan kunniaksi päivitetyn version. Konsolivalmistaja paljasti kuitenkin lehdistötilaisuudessaan huomattavasti kunnianhimoisemman ja mielenkiintoisemman projektin: se aikoi survoa kaikki neljä keskeisintä Halo-peliä yhteen pakettiin. Näistä vain Halo 2 saisi kunnollisen kasvojenkohotuksen, kun taas muissa tyydyttäisiin skaalaamaan resoluutiota ja ruudunpäivitystä ylöspäin.

343 Industries joutui turvautumaan ulkopuoliseen apuun kokoelman kyhäämiseksi, sillä studio työsti samanaikaisesti täyttä häkää Halo 5:ttä. Halo: Combat Evolvedin uudelleen käsitellyt Saber Interactive pääsi tekemään saman Halo 2:n kampanjalle, kun taas Certain Affinitylle annettiin jälleen vastuu moninpelistä. Ruffian Games puolestaan otti haltuunsa Halo 3:n ja Halo 4:n siirtämisen Xbox Onelle. Kokoelman yhtenäistä käyttöliittymää toteuttamaan värvättiin United Front Games.

Lopullisen tuotteen kampanjat toimivat enimmäkseen moitteetta, vaikka joitakin bugeja sillekin puolelle mahtuu. Suurimmat ongelmat koskevat kuitenkin moninpeliä, joka oli varmasti suurimmalle osalle pelaajista merkittävin syy Master Chief Collectionin ja jopa Xbox Onen ostamiseen.

halo-the-master-chief

Lähiverkossa kaikki tuntui pelaavan lähes niin kuin pitikin noin kahden tunnin sessioissa, kun pääsin kokeilemaan Master Chief Collectionin moninpeliä ennakkoon lokakuun lopulla.. Lähinnä valikot aiheuttivat ylimääräistä säätöä, mitä voikin näin jälkikäteen pitää ennusmerkkinä tulevista ongelmista. Pääsin pelaamaan myös Xbox Livessä ennen julkaisua. Jo tuolloin peliseuran löytäminen tuotti Xbox Livelle vaikeuksia, mutta se oli helppo pistää rajallisen pelaajapopulaation piikkiin. Suomalaisten kesken saimme pystyyn onnistuneet karkelot, jotka toivatkin mieleen hyviä muistoja ajoilta menneiltä. Silti näissäkin matseissa jouduttiin hiukan tappelemaan mielipuolisten valikoiden kanssa.

Master Chief Collectionin todelliset ongelmat valkenivat minullekin vasta julkaisupäivänä. Seuranhakujärjestelmän kangertelut rikkoivat pelin totaalisesti. Esimekriksi NeoGAF-foorumin puolella sai lukea aiheestakin katkeroituneita avautumisia verkkopelin toimimattomuudesta. Pidin jo selviönä Master Chief Collectionin pelaajapopulaation katoamista viimeistään vuotta myöhemmin Halo 5:n ilmestyessä, mutta herättelin mielessäni toiveita jonkinlaisesta klassisen Halon uudelleenheräämisestä edes vuodeksi. Epäonnistunut julkaisu tuntuisi kuitenkin tappaneen nämä toiveet, sillä merkittävä osa pelaajista lienee jo luovuttanut Halo-kokoelman suhteen.

mcc_multi

Farssin taustojen perustella näyttäisi loogiselta, että Xbox Onen ankea markkina-asema ajoi 343 Industriesin osaltaan haukkaamaan liian ison palan. Toisaalta he varmasti halusivat liiaksikin miellyttää sarjan faneja. Kehittäjien haastattelut paljastavat, että studion ideana oli kuin olikin alun perin vain päivittää Halo 2 nykyaikaan. On hyvinkin mahdollista, että päätös muiden julkaisujen sisällyttämisestä tehtiin yksinkertaisesti liian myöhään.

Master Chief Collectionin julkaisutilanne ja sitä seuranneet lukuisat päivitykset puolestaan antavat tilaa kahdelle tulkinnalle. Joko Microsoft ja 343 Industries laittoivat tietoisesti painoon keskeneräisen tuotteen tai yhtiön laadunvalvonnassa on jotakin pahasti vialla. Merkittävä osuus moninpelisisällöstä lisättiin kokoelmaan erillisenä, massiivisena päivityksenä, joka ilmestyi jakoon vasta aivan julkaisun kynnyksellä. Tämä puoltaa ensimmäistä selitystä.

Halo-kokoelma ei suinkaan ollut syksyn ainut julkaisu, joka kärsi teknisistä ongelmista. Assassin’s Creed: Unityn bugit ja Driveclubin serveriongelmat ovat niin ikään turhauttaneet monet pelaajat. Asiakkaille koitunutta harmia on myös ryhdytty pahoittelemaan lahjusten kera. Ubisoft tarjoaa lisäsisältöä sekä kausikortin ostajille ilmaisen pelin. 343 Industriesin anteeksipyyntöä kuorrutettiin puolestaan lupauksella ilmaisesta Halo 3: ODST -kampanjasta ja ylimääräisestä moninpelikartasta. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, ei hankaluuksia enää pahemmin ajatella ensi syksynä, kun tuttujen sarjojen uusimpien osien massiiviset markkinointikampanjat vyöryvät päälle.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: